lördag 10 december 2011

Mitt skrivande

De senaste två veckorna har jag varit skamligt dålig med mitt skrivande, måste jag erkänna. I vanliga fall brukar det vara textrollspelet som sliter mig från "egenskrivandet" men inte den här gången. Riktigt vad det beror på kan jag inte säga. Delvis beror det förstås på att jag har varit fullt upptagen med att göra mitt skolarbete och mitt arbete, dels att jag har läst två av Diana Gabaldons böcker vilket närmast bokstavligen fjättrat mig vid 1700-talets Skottland men också för att jag nu befinner mig i den fruktansvärda gråzonen mitten. Fördjupningen. Tomrummet mellan början och slutet.
Det är en avgrund och en som måste korsas, så mycket är helt klart. Dock befinner jag mig i något av ett moment 22. Jag behöver mer stoff för att fortsätta skriva, men jag måste fortsätta skriva för att veta vad jag riktigt behöver samla stoff om (och nej, jag är inte sådan att jag hamstrar information innan jag vet vad jag vill ha den till, för då har jag inget att hänga upp den på och då faller den platt till golvet och sopas bort innan jag hunnit blinka). Just idag har jag emellertid varit såpass duktig att jag har städat rent mitt soffbord, vilket föranlett att jag har kunnat placera ut mitt arbetsmaterial därpå. Några timmars förkovring innebar nytänd låga och jag har renskrivit somligt och skrivit lite nytt. Det känns mycket bra.
Inte minst att jag har en vän på besök som läste igenom de första fjorton sidorna och konstaterade att hon tyckte om det. Hon är person nummer två som har fått läsa/höra om projektet och hennes kommentarer och små belåtna ljud under läsningen är i stort sett desamma som från person nummer ett, så jag är nöjd. Vi har alla konstaterat, med viss sorg i hjärtat, att detta nya projekt ligger flera pinnhål över En decembersaga. Tro nu inte att jag vill slänga mitt första manus åt sidan, det vill jag verkligen inte. Jag hoppas fortfarande på dess förevigande (publicering). Men det är skönt att ha ett nytt projekt att sätta fingrarna mot.

Jag har sedan början av december följt Skrivadventskalendern och nu, i och med den tionde luckan, har turen alltså kommit till den bloggande författaren. Månne det kanske vara jag? Svårt att säga, men en rimmande författare är jag i alla fall! Books on Demand har en julklappsrimstävling som man lättast hittar här, där man kan tävla om ett presentkort på bokutgivning. Presentkortet delas ut till det julklappsrim som fått flest "likes" så jag hoppas att ni klickar in där och, om ni nu inte själva vill vara med och tävla, läser rimmen och förhoppningsvis tycker allra bäst om mitt (jag hintar mycket diskret mot det fem strofer långa rimmet). Vem vet, ett enkelt klick kanske kan resultera i en härlig bok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar