lördag 17 december 2011

Dubletter

Då jag kom hem från jobbet i dag märkte jag att en mycket bekant bok låg på soffbordet. Jag frågade pappa var han hade fått tag i den och det visade sig att han hade köpt den tidigare under dagen. Det var ju onödigt, svarade jag, jag har haft den här boken stående i min bokhylla i fyra år.
I vårt hus finns gott om olika platser för böcker. Min syster har sina bokhyllor och jag mina emedan våra föräldrar har ett bibliotek. Väggarna är helt täckta med fasta bokhyllor och där samsas uppslagsböcker med kartböcker, pocket, skönlitteratur och förstås en hel del annat också (som en jordglob, ett par hundra dvd-filmer och lika många cd-skivor). Detta leder förstås till att det förekommer en del dubletter, när man omöjligen kan hålla ordning på alla andras böcker även om man har koll på sina egna.
Men att råka köpa samma bok får väl ändå ses som något som kan hända alla, eller att man av misstag köper en bok två gånger. Något helt annat är det om man, som jag gör ibland, medvetet köper en bok igen.
Det händer verkligen inte ofta, men det händer. Särskilt vurmar jag för Enid Blytons Fem-böcker, där det finns en särskilt serie med vackra omslag och ett perfekt format. Ur den utgivningen har jag två exemplar av nästan varje bok, för att så att säga försäkra mig om att boken finns och är i gott skick så att jag när som helst kan läsa den. Eller ge bort ett exemplar, om det skulle behövas eller kännas passande.
Har ni några sådana böcker? Sådana ni gärna köper dubletter av medvetet? Vilka och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar