fredag 3 januari 2014

Bokrapport 2013

2013 är till ända och 2014 har precis kickat igång. Jag har återvänt hem efter en nyårsresa till Skottland och är fylld av energi inför det nya årets läsning, men innan man kan sätta igång på riktigt måste förra året utvärderas ordentligt. Således presenteras alltså här en bokrapport!

Under 2013 har jag läst totalt 98 skönlitterära böcker varav
...19 var bilderböcker
...37 av böckerna var på engelska
...36 var skrivna av svenska författare (mycket tack vare bilderböckerna)
...32 var böcker jag läst minst en gång tidigare

Dessutom har jag läst
...4 pjäser
...4 opera-libretton (Wagners Das Ring Der Nibelungen)
...4 ljudböcker
...5 noveller
...ett 90-tal mangavolymer
...diverse kurslitteratur, internetserier och kursrelaterade artiklar
...oräkneliga mängder fanfiction

En av de absolut största behållningarna var Frank Bettgers Vägen till framgång i försäljning som jag sträckläste på några timmar, med mycket skratt och igenkännande nickar. Bill Brysons På spaning efter William Shakespeare var likaledes otroligt underhållande och en helt fantastisk läsning.
Me before you av Jojo Moyes bjöd på tårar, David Gaiders Dragon Age-böcker på härligt fantastiska äventyr och har lästs om under året, mer än en gång.
Kursen i Astrid Lindgren-litteratur har lett till inte mindre än 14 titlar av henne och var en underbar resa tillbaka i tiden. Kursen i fantasy-litteratur gav en välbehövlig nostalgi den också, med titlar som Meredith Ann Pierces Mörkängel-trilogi och Naomi Noviks Temeraire-böcker. Höstens kurs i populärlitteratur har givit härliga nya favoriter, bland dem Enders spel av Orson Scott Card, och teveserien Under the Dome inspirerade till årets stora överraskning, nämligen Stephen Kings tegelstensroman med samma namn. Det har också blivit ett antal hundra sidor med Sherlock Holmes i olika former, samt en mycket hälsosam dosis HBT-litteratur.
Årets ljudboksälskling är föga förvånande uppläsaren Jeff Woodman som läser upp Diana Gabaldons Lord John-böcker och vars röst antagligen är bland de tio mest fantastiska jag någonsin hört.

Utsikterna inför 2014 är goda. Förutom en välbehövlig omläsning av Diana Gabaldons Främlingen-serie (som jag ignorerat till förmån för lord John) finns också ett par Temeraire-böcker jag missat och säkert mycket, mycket mer.
Avslutningsvis vill jag bara önska er ett riktigt gott Bok-år 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar