tisdag 24 september 2013

Sherlock, Sherlock, Sherlock

Jag skyller på Amanda.
Jag hade inte tänkt börja nörda Sherlock, inte nu - om en månad kanske, när datumet för tredje säsongens första avsnitt fanns inom synhåll, men inte än. Men så började vi prata om det. Och så var jag tvungen om att se om hela serien och plöja genom diverse internetsidor. Och titta på trailern inför kommande säsong. Läsa intervjuer. Lyssna på kommentarspår till avsnitten. Och så börja läsa om Conan Doyles originalberättelser för okänd gång i ordningen.
Total nördighet alltså.
Som om de vore en del av en sammansvärjning publicerade Science Fiction-bokhandeln idag ett boktips, Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström, som släpptes för ungefär en månad sedan. En slags biografi över mästerdetektivens tillblivelse och hur han har gestaltats genom åren. Lockande!
Så råkade jag vara nere på stan och råkade ha mer tid än planerat och råkade gå förbi, nej, in, i bokhandeln. Frågade om man kunde beställa hem boken och vad det i så fall skulle kosta. Den fanns inne.
Vad gör man? Jag för min del tänkte att jag antingen kunde köpa den nu och njuta av den på en gång, eller vänta tills min födelsedag om tre månader och hoppas att någon vän eller släkting förstod att just den boken var viktigare än något annat. Men avhållsamhet, dygd eller ej, dödar om man utövar det i överflöd. Så nu har jag boken intill mig och litet hopp om att verkligen kunna fokusera på skolarbetet de närmaste dagarna. Vi får väl se hur det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar