onsdag 22 maj 2013

Kyssa sammet och Skuggornas barn

Efter att ha läst ut Fångad i flykten har jag nu så sakteliga börjat på Sarah Waters Kyssa sammet, som jag velat läsa i över ett år och som jag nu äntligen tagit mig i kragen och fått tag på. Eftersom jag borde sitta och skriva en uppsats om kvinnor i Shakespeares pjäser så kan jag inte hänge mig alldeles, men första kapitlet har jag i alla fall tagit mig igenom. Så här långt har jag emellertid bara en tanke.
Berta och Saga Carolin.
Jag vet inte om jag vågar hävda att det skulle vara allmängiltigt, men för mig är det i alla fall så, som läste Maria Gripe som vore det ambrosia när jag var yngre, att Nancy är synonym med Berta, och Kitty med Saga Carolin.
Det är nästan så att jag vill ta fram Skuggan över stenbänken och läsa om den igen, för säkert tionde eller femtonde gången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar