torsdag 30 maj 2013

Den jag är, En av dem

Jag har skrivit om dem förut, men jag skriver om dem igen - Ingrid Sandhagens böcker En av dem och Den jag är. Den första av dem träffade jag på för ungefär tio år sedan, den andra så sent som förra året. Båda böckerna tillhör den där obemärkta gruppen böcker. Böckerna som gör entré i stillhet, står ett tag i halvdunklet - inga spotlights på dem - och som sedan försvinner ut i marginalen, bort från världens synfält.
Därför har det varit lögn att få tag på dem. Mitt bibliotek hade den första tills för ett antal år sedan, då den på ett eller annat sätt försvann ur hyllorna och sedan också ur systemet. Förra sommaren lånade jag båda böckerna från Karlstad, men att hitta dem för att köpa dem har varit totalt omöjligt - tills för lite drygt en vecka sedan, när ett antikvarie lagt ut dem på andrahandsbokmarknaden. Överpris, i mitt tycke, för tolv år gamla böcker som knappt ens går att googla fram info om, men likväl slog jag till och de kom hem till mig.
Och nu har jag läst dem.

Vad de handlar om? En av dem handlar om Micke, som när han börjar i en ny skola får chansen att börja om på nytt, bli en av de andra, bli en i klassen. Och så träffar han Joel och blir störtförälskad. Den jag är handlar om Joakim som bär på en hemlighet, och Hanne som också har en hemlighet. Och Hannes mormor, vars hemlighet håller på att bli känd för alla. Åh, och den handlar om våga vara den man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar