tisdag 4 september 2012

Breakfast with Scot - Michael Downing

Idag trillade en söt liten bok ner i min brevlåda - Michael Downings Breakfast with Scot. Tills för ungefär en vecka sedan visste jag inte ens att den fanns, men eftersom jag älskar filmen så kändes det helt enkelt nödvändigt att läsa boken. Vilket jag nu har gjort.
Det första som måste sägas är att filmatiseringen är fullkomligt annorlunda från boken. Inte varken bättre eller sämre, tror jag - det är svårt att säga när man sett och älskat något under lång tid och sedan möts av en annan version, som är mer "äkta". Förutsättningarna är annorlunda, karaktärerna är väldigt olika sig och hela berättelsen har en helt annan ton i boken jämfört med filmen. Trots det finns förstås likheter, men som alltid när det gäller filmatiseringar så måste man hålla i tanken att det är olika berättelser - och det gäller nog alldeles särskilt Breakfast with Scot.
Till exempel läste jag häromveckan ett inlägg av någon som tyckte att Tom Cavanagh i rollen som Eric var ett misstag av rollbesättaren. Efter att ha läst boken kan jag nog säga att ingen anklagelse kan ha varit mer orättvis. Till att börja med finns inte karaktären Eric i boken - däremot finns en Ed, som är bokens berättarjag, men Ed och Eric är väldigt olika karaktärer, precis som bokens respektive filmens Sam - eller Scot, för den delen. Filmen utspelar sig i Toronto, Kanada - bokens spelplats är Cambridge, Massachussets, USA. Ed jobbar på för ett italienskt konstmagasin, Eric är före detta hockeyproffs, numera tevepresentatör. Bokens Sam är new age kiropraktor som dricker kopiösa mängder egenblandade teer, filmens Sam är advokat.
Det är olika världar och någonstans får man ändå köpa det man blir serverad. Och både boken och filmen är bra, roliga och väldigt läs-, se- och tänkvärda. Bättre kan det väl knappast bli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar