fredag 6 juli 2012

Mr. Darcy, vampyre

Som jag skrev igår när jag nämnde den så är Mr. Darcy, vampyre (Amanda Grange) inte en dålig bok. Även nu, när den är utläst, framstår den för mig som helt okej. Handlingen är knappt bärkraftig och mängden eget material är litet i förhållande till hur mycket författaren har tagit från den ursprungliga romanen - dialog, beskrivningar och så vidare. Men dialogen funkar och en del av scenerierna är riktigt färgsprakande och talar till fantasin, kanske särskilt de händelser som utspelar sig i Venedig.
Sluttampen är på ungefär samma nivå som resten av boken: tunn. Men det är på sätt och vis skönt att boken i sig själv inte är jättebra, för jag vill inte ens i min fantasi se det som troligt att Mr. Darcy skulle vara vampyr. Då är det bra att kunna lägga undan en sådan här berättelse och säga till sig själv att det väl var helt okej, men inget man behöver tänka mycket mer på.
Så kommer det nog att bli, tror jag. Nu är bara frågan om jag vågar ge mig på zombies...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar