tisdag 20 mars 2012

Lästips: En av dem

Som ni kanske har märkt har det varit tyst här på bloggen ett par dagar. Så där som det kan bli när skola, jobb och andra engagemang tar upp all möjlig tid. Därför blir det inte mycket till inlägg i dag heller, utan jag nöjer mig med ett litet lästips: En av dem av Ingrid Sandhagen.
Det här var en av de första gay-böckerna jag stötte på. Jag var väl ungefär fjorton, med allt vad det innebär att gå i åttan och känna sig missförstådd av allt och alla, och jag läste extremt mycket. Just En av dem läste jag om flera gånger under loppet av ett år - lånade den om och om igen på biblioteket.
Den handlar om Mikael som börjar i ny klass då han ska börja nian. Han är fast besluten om att allt ska stämma, frisyr och kläder ska vara rätt och han ska ha en snygg flickvän och-
Och framför honom i klassrummet sitter Joel och Mikael blir kär.

Jag vet inte hur många gånger jag har sträckläst den här boken, hur jag liksom klamrade mig fast vid varje ord och hur jobbigt jag tyckte det var varje gång den tog slut. Nu är det flera år sedan jag läste den senast (den har försvunnit från vårt bibliotek och nu har jag fjärrlånat den - trots att den är skriven 2000 är den nästan omöjlig att få tag på) och hoppas att jag kommer uppleva samma härliga, skälvande läsning som då. För, ärligt talat, identitetssökandet som tema har ju knappast gått ur tiden.

Edit: Det tar lite drygt en timme att läsa den - gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar