tisdag 20 mars 2012

En av dem och Den jag är

I dag har jag tagit en välbehövlig paus från litteraturvetenskapens läslista och i stället läst sådant som jag verkligen vill läsa. Det ligger ett antal ungdomsböcker på lut här hemma som ivrigt väntar på att upptäckas och i dag blev det Ingrid Sandhagen. Dels En av dem som jag tipsade om i senaste inlägget, dels Den jag är som jag aldrig läst förut.
Så underbara.
Varje bok tar väl ungefär en timme att läsa, så det är inga maffiga klossar att ta sig igenom, verkligen inte. Tvärtom går allting ganska fort framåt, handlingen är relativt enkel och varje bok utspelar sig under en period av ungefär två veckor. Känns det lite B?
Det är det inte.
Båda böckerna är sjukt mysiga och karaktärerna liksom nästlar sig in i hjärtat på en innan man har hunnit fatta hur de kom dit. Det är vänskap, kärlek, identitet, alldeles mitt i brytperioden högstadiet/gymnasiet, och det är underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar