fredag 3 februari 2012

En lista om böcker

Eftersom jag tycker om att titta in på bokhora.se och se vad de har för sig där, så hittade jag den här nu på morgonen. En lista! Sånt gillar vi.

Senast lästa: Tomtebobarnen av Elsa Beskow (icke bilderbok: Mörkrets hjärta av Joseph Conrad)
Senast köpta bok: Spring Awakening - Frank Wedekind
Senast lånade bok: Tomtebobarnen - Elsa Beskow.
Senast fådda bok: De målade grottornas land - Jean M. Auel
Favoritbokhandel: Science Fiction-bokhandeln i Gamla Stan, Stockholm. Underbar att ströva omkring i. Första gången jag var där var jag inne i två eller tre timmar.
Favoritbibliotek: Hemmabiblioteket. Det är där jag hänger mest.
Antal lånekort: Bara två - hemma och universitetslånekortet.
Använder som bokmärke: Nästan vad som helst som är platt och torrt, ofta avrivna pappersbitar men också kalendersidor, spelkort... men ja, för ändamålet avsedda bokmärken också. Favoriten är ett i lättmetall från Skottland, med keltiska symboler på.
Favoritfärg på bok: Hmm.... Det vet jag inte riktigt. Det har jag aldrig funderat över, och en titt i bokhyllan ger inga ledtrådar.
Favoritmat/snack vid läsning: Jag äter faktiskt inte gärna samtidigt som jag läser, men jordnötter eller popcorn kan funka.
Favoritdryck vid läsning: Te.
Favoritställe att läsa på: Sängen eller i soffan.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 83 i Don Quijote, 792 i Trummornas dån och någonstans runt 70 i Rikitikitavi.
Den här boken köper jag till en förälder: Jag köper knappt böcker till mina föräldrar, våra smaker är så olika, men deckare går ofta hem, och psyokologiska thrillers.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Oj... hmm... Ibland bara måste man av David Levithan.
Den här boken köper jag till en partner: Profeten - Khalil Gibran.
Favoritgenre: Omöjligt att välja. Verkligen omöjligt. Low fantasy, YA, historiska draman...
Favoritformat: Jag gillar pocket.
Författarfavorit: Tove Jansson, David Levithan, Maria Gripe, Diana Gabaldon, Peter Pohl, Anne Rice, och många, många fler.
Den tjockaste bok jag läst: Jag håller sällan ordning på sidantalen på böckerna, men den tjockaste bok jag äger är Texter från Sapfo till Strindberg, med snudd på 1500 sidor. Den är inte utläst, man sträckläser den knappast, men det är den boken jag tar med mig till och från universitetet varje skoldag.
Den tunnaste bok jag läst: Brokeback Mountain - Annie Proulx. Det är egentligen en novell men flyger solo i en utgåva.
Favoritljud när du läser: Tyst. Bakgrundsljud som tågskakningar eller mummel går bra, men annars musik. Klassiskt eller native, alternativt Rebecca Thörnqvist eftersom hon har mjuk och fin musik.
Favorittidning: Tidningen Skriva, Nya Kristinehamns-Posten och Svenska Dagbladet.
Prenumererar på: Tidningen Skriva, Min Häst (Oh yes. Oavbruten prenumeration sedan 1998).
Favoritbokblogg: Eli läser och skriver.
Mitt bästa bokminne: Ett av mina absolut bästa bokminnen sträcker sig över flera års tid, från lågstadiet och upp i femman eller sexan. Vi brukade komma hem till varandra efter skolan för att leka - ofta bestod leken av att vi åt mellanmål och sen satte oss i varsitt hörn av rummet med en hög tidningar eller en bok och läste. Ett annat bokminne, som jag inte själv minns men som min syster gärna redogör för, är när jag läste första Harry Potter-boken för henne, bakom soffan i vardagsrummet.
Senaste bokfyndet: Det går an - Carl Jonas Love Almqvist. Kurslitteratur för tio kronor på second hand. Perfekt.
Senaste impulsköpta bok: Glasblåsarens barn - Maria Gripe. Samma pris, samma plats, som ovan.
En bra bok att ge bort: Något jag tror att mottagaren tycker om. Men generellt? Profeten av Khalil Gibran.
Bokgenre som jag undviker: Böcker skrivna av personer i politiskt ledande positioner.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Loppis.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Jag använder minnet. Nu har jag fallit till föga och har en lista här på bloggen, men det är första gången någonsin som jag försöker mig på att skriva ner vad jag har läst.
Så här sorterar jag min bokhylla: Eftersom jag har fyra olika sektioner, på olika platser, råder ett ganska komplicerat system. Kurslitteratur och dikter på ett ställe, mytologi, religion och folioböcker på ett annat. Skönlitteraturen är uppdelad på två platser, sorterat på författare i ena hyllan och efter serie i den andra.
Nästa bok jag ska läsa: Vet inte än, det beror på vad kursen kräver. Men någonstans ganska snart ska jag kasta mig över Spring Awakening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar