fredag 23 december 2011

Nya idéer

Fysiskt hårt arbete måste vara särskilt bra för kreativiteten, tror jag minsann. Jag, som i vanliga fall läser litteraturvetenskap på distans, har den senaste veckan arbetat ganska långa dagar och har spenderat kvällarna i ytterlig utmattning efter arbetsdagen. Jag anser nog att det kan ligga en visssanning i att människan bara använder 10% av sin hjärnkapacitet medan hon är vaken, men jag måste vara ett undantag! Trots att den borde vara fullt sysselsatt med att inte bara upprätthålla de grundläggande funktionerna (hjärtslag, andning, motorik) utan också att memorera telefonnummer, prislappar, sortiment - det stadigt minskande så här i juletider, räkna pengar och så vidare, så lyckas min skalle ändå också jobba med helt andra saker vid sidan av.
Jag har en rejäl näve med idéer för Simon och Daniel, huvudpersonerna från förra vinterns En decembersaga, och medan det är helt underbart så är det ju också tråkigt eftersom jag gärna vill hålla mitt nya projekt vid liv. Emellertid kan jag inte direkt passa in det i min tillvaro som blomsterförsäljare, utan Simon och Daniel ligger betydligt närmare hjärtat och verkligheten. Helst av allt skulle jag sätta mig ner och bara skriva hela natten nu, men tröttheten är närmast överväldigande och i morgon väntar ytterligare arbetstimmar. Julafton är dock en väldigt rolig dag att jobba. Folk blir så glada över att vi har öppet och ler och önskar god jul och är allmänt trevliga, så där så att man verkligen känner julstämning hela tiden. Det är verkligen fint och julfirandet med familjen hemma blir säkert fint det också. Därefter hägrar juldagen med sitt fagra löfte om en lång sovmorgon och en tillvaro i morgonrock och tofflor. Kanske framför datorn, skrivandes?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar