tisdag 20 december 2011

I väntan på annat

Detta med väntan är något som jag alltid har haft lite svårt för. Jag tycker om det omgående, impulsen, kicken av att något händer. Det är först på senare år som jag verkligen har kunnat börja arbeta lite mer strukturerat, organisera mina timmar på ett - för det mesta - framgångsrikt sätt.
Just nu befinner jag mig minst sagt i väntans tider. Dels väntar jag på svar från förlag angående mitt manus och det är förstås alltid lite jobbigt. Min önskan om att få besked nu, helst i förrgår, får stå tillbaka för den mer rationella sida av mig som försiktigt men bestämt framhåller att det är väl bättre att vänta och kanske få ett positivt svar, än ett förhastat nej?
Förutom det väntar jag på lärarrespons i mina två höstkurser. Den ena kursen slutar visserligen inte förrän i januari men jag kan ändå inte låta bli att hoppas att få respons på sista uppgiften, som jag lämnat in mer än en månad före sista inlämningsdatum. Den andra kursen slutade för två veckor sen och där är jag betydligt mindre benägen att vänta länge till. Det känns väldigt frustrerande att inte få lägga hösten bakom sig, det vore så mycket enklare att gå vidare då.

Samtidigt är jag förstås ibland själv anledning till väntan. Jag har en skrivarvän som väntat länge på att få mina kommentarer på sitt manus och hittills har jag bara kommit halvvägs. Fruktansvärt dåligt av mig och jag skäms verkligen. Samtidigt vill jag ju läsa och ge de här kommentarerna när jag känner att jag har något att ge, så att de verkligen blir en hjälp för henne och inte bara något halventusiastiskt "bra, typ". Hon förtjänar bättre, mer, än så, särskilt med tanke på hur mycket hennes kommentarer, åsikter och insikter har inneburit för mig under mitt arbete med En decembersaga.

Just nu väntar jag med spänning på att min amaryllis ska slå ut. Det är första gången jag har en hemma och trots att den bara har bott i mitt rum några få timmar tycker jag mig redan ana förändringar i knoppen. Vem vet vad som sker under natten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar