lördag 14 juni 2014

Filth - Irvine Welsh

För ungefär en och en halv månad sedan nåddes jag av en youtube-annons för filmen Filth. Trailern var galen, kaotisk och fylld av löften om en filmupplevelse bortom det vanliga, så jag skaffade filmen och fick min syster att se den tillsammans med mig. Vi blev båda alldeles fascinerade och jag såg om den bara ett par dagar senare. Sedan beställde jag boken.
Irvine Welsh , författaren till Filth, har tidigare skrivit bland annat Trainspotting som jag varken har läst eller sett filmatiseringen av, och Filth publicerades redan 1998. Att läsa den har varit som något av en uppenbarelse, nästan omöjligt att släppa taget om och genomgående fantastiskt, äckligt, hemskt, underbart, vidrigt - en slags orgie i människans allra mörkaste sidor och samtidigt skört, sårbart och helt sjukt.
Det går inte att göra boken rättvisa genom att försöka beskriva handlingen. Jag nöjer mig med att publicera baksidestexten på mitt nyutgivna exemplar:
 
Suitable only for persons of strong constitution.
Contains:
 
drug use
perversion
murder
corruption
sexism
racism
law enforcement
 
And a tapeworm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar