tisdag 19 november 2013

Om sömn och sovande

En sida jag följer på facebook länkade idag till en artikel om hur folk sov förr i tiden. Föga intressant, tycker ni kanske? Avgör själva.
Det jag känner att jag behöver skriva av mig om är inte huruvida man borde sova sju eller åtta eller nio timmar, eller för den delen att det kanske är bättre att sova i två omgångar per natt. Jag tror att varje människa själv har bäst förutsättningar för att känna sin kropp och dess behov av sömn. Det jag däremot känner att jag vill påminna om är däremot detta:

Det börjar bli vinter. Det börjar bli jul. Jul innebär för många att vara tillsammans med familj och vänner, äta god mat, mysa. Men det kan också innebära stress. Gardiner ska tvättas, pepparkakor bakas, gran köpas, hem pyntas - julklappar köpas.
Det blir lätt lite för mycket, just för att så mycket "ska" eller "måste" göras - för förutom allt detta har man förstås, som alla andra månader, studier eller jobb, städning, matlagning, dagishämtning, allt det där vardagliga som också tar tid och energi.
Det jag vill skicka med er är detta:

Glöm inte att vintern, för växter och djur och hela människans historia, har varit en period för vila och återhämtning. (Visst, argumentera om att djur måste kämpa extra hårt för att överleva om ni vill, men lyssna och läs.) Här i Sverige, och på många andra håll i världen, är det mörkt och kallt. Allt mindre dagsljus innebär lägre temperaturer. Lägre temperaturer gör att vi blir mindre benägna till aktivitet (utvecklingsmässigt sett för att energin behövs till att hålla värmen, något vi kanske inte så ofta behöver oroa oss för här i Sverige 2013). Vad har då våra förfäder gjort, dessa mörka och kalla månader?
Vilat. Återhämtat sig. Sovit.

Jag kan inte ta bort stressen, eller måstena. Vad jag kan göra är att säga: det är okej att vara trött. Det är okej att ta det lugnt. Det är okej att spendera en ledig dag med att läsa en bok eller se en film eller bara ligga och mysa.
Jag vågar nästan lova att om du ger dig själv tid att ta det lugnt, vila och sova, så kommer stressen att minska. Du kommer att orka genomföra måstena, och du kommer ha mycket roligare. Men ge dig själv tid att återhämta dig.
Och ät massor med mandariner och clementiner. De är i säsong nu, är sprängfyllda av nyttigheter, lätta att ta med i väskan eller fickan och dessutom supergoda. Håller igång både kroppen, hjärnan och humöret.

Alltså: Vila. Sov. Du kommer må bra av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar